Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Çağlar Demiral
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Hilmi Berk Çelikoğlu
Özet:
1960?lı yıllardan bugüne dünya bilim çalıştaylarında en çok önemsenen
ilke sürdürülebilirliktir. Dünyadaki gelişmiş ülkeler politikalarını
sürdürülebilirlik merkezli planlamaya çalışmaktadır. Ulaştırma, yakıt
tüketimi ve yarattığı çevre kirliliği gibi özellikleri ile planlamada
sürdürülebilirlik ilkesinin en ön aşamasında yer alması gereken
sektörlerden birisidir. Sürdürülebilirlik merkezli ulaştırma
politikalarında, yeni yollar, köprüler, katlı kavşaklar inşa edilerek
taşıt odaklı trafik oluşturmaktan ziyade, toplu taşıma sistemlerinin
güçlendirilmesi, ulaştırma taleplerinin daha verimli yönetilmesi ya da
akıllı ulaşım sistemleri ile kapasitenin verimli kullanılması gibi
izlemler kullanılmalıdır.
Katılım denetimi, 1970?li yıllardan itibaren kullanılan tekrarlı
tıkanıklığı önlemeye yönelik yaygın bir trafik yönetim izlemidir. Bu
yöntemin uygulamasının; trafik güvenliğini arttırması, yolculuk hızını
arttırması ve dolayısıyla yolculuk süresini azaltması, hizmet düzeyini
arttırması, enerji ve çevre verimliliğini arttırması ve kullanıcı
memnuniyetini arttırması gibi birçok faydalı sonucu gözlemlenmiştir. İlk
olarak sadece otoyol katılımları için önerilen katılım denetimi izlemi,
teknolojiye bağlı olarak akıllı ulaştırma sistemlerinin gelişmesi ile
birlikte trafik talebi daha fazla olan ve daha kısa aralıklı katılımlar
bulunan çevre yollarında da uygulanmaya başlamıştır.
Bu çalışma, çeşitli katılım denetimi algoritmalarını farklı talep
senaryoları altında değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. İlk bölümde
trafik akımına ilişkin temel tanımlamalar ve trafik yönetim izlemleri
anlatılmıştır. İkinci bölümde, katılım yönetimi ve katılım yönetimi
izlemleri, dünyadaki uygulamalara atıf yapılarak açıklanmıştır. Üçüncü
bölümde, katılım denetiminin geometrik tasarımları, temel elemanları,
türleri ve algoritmaları anlatılmıştır. Dördüncü bölümde, ALINEA
algoritması, talep ? kapasite algoritması ve denetimsiz durum için
başarım çözümlemesi gerçekleştiren bir sayısal uygulama yapılmıştır.
Sonuç bölümünde, genel çıkarım ve sonuçlar tartışılmıştır.