Energy optimized electric vehicle location routing problem with intermediate nodes


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: SELİN HÜLAGÜ

Danışman: Hilmi Berk Çelikoğlu

Özet:

İçten yanmalı motorlu taşıtların karayolu taşımacılığında baskın kullanımı, ulaştırma sektörünün dışsallıklarından olan hava kirliliği ve sera gazı salımı kaynaklı iklim değişikliği gibi toplum sağlığını ilgilendiren konulardaki endişeleri arttırmaktadır. Bu bağlamda, 2000 yılında %9 olarak ölçülen ulaştırma sektörünün atmosferde insan kaynaklı ısınmaya olan katkısının 2050 yılında %16 değerine ulaşması beklenmektedir. Özellikle yenilenebilir olmayan enerji kaynaklarının tüketimine ve sera gazlarının etkilerine bağlı çevresel ve toplum sağlığı ile ilintili endişeler, işletim sürecindeki azaltılmış salım veya sıfır salım nitelikleri gözetildiğinde karma motorlu ve elektrikli araçlar gibi seçenek araç teknolojilerinin araç pazarına girişini tetiklemiştir. Fosil yakıtlar yerine yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımına imkan sağlanması, ve içten yanmalı motorlu araçlarda ısı olarak kaybolan frenleme enerjisinin, geri kazanımlı frenleme ile yeniden pile yüklenebilmesi gibi özellikleri ile elektrikli araçlar ulaştırma sektörünün çevresel etkilerini azaltmada güçlü bir seçenek olarak araç pazarındaki yerini almıştır. Elektrikli araçların işletimindeki çevresel etkilerine bakıldığında, geleneksel içten yanmalı motorlu araçlardan farklı olarak egzoz gazı salımının olmaması bir getiriyken, pil dolumunun yapıldığı elektriğin kaynağı, elektrikli araçların yaşam döngüsü boyunca neden olduğu sera gazı salımının belirlenmesinde önemli rol oynamaktadır. Geleneksel içten yanmalı motorlu araçlara seçenek olarak geliştirilen elektrikli araçlar, kısıtlı menzilleri ve dolayısıyla gereksinim duydukları dolum istasyonu altyapısı gibi etmenler nedeniyle günümüzde henüz çok yaygınlaşamamıştır. Seçenek (alternatif) yakıtlı araçlar için var olan söz konusu kısıtlar, araç rotalama problemi kapsamında ele alınarak, menzil kısıtlarına uygun rotalar ve dolum istasyonu yerleri belirlenebilmektedir. Araç rotalama problemi, coğrafi olarak saçılmış noktalar arasında mesafe, zaman gibi kısıtlara bağlı olarak araç sayısı kadar eniyilenmiş rota oluşturulmasını hedeflemektedir. Ele aldığı kısıtlara bağlı olarak Araç Rotalama Problemi yıllar içerisinde Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi, Okul Servisi Rotalama Problemi, Yer Seçimi Rotalama Problemi gibi çeşitlenmeler göstermiştir. Bu kapsamda Yer Seçimi Rotalama Problemi kapsamında, eniyilenmiş rotanın yanında, depo, ara depo veya dolum istasyonu gibi rota üzerine yerleştirilmesi gereken düğüm noktalar için en iyi yere karar verilmektedir. Elektrikli Araç Rotama Problemi ise, yakıt tüketiminin çevresel kaygılar kaynaklı enküçüklenmeye çalışıldığı araç rotalama problemlerinden evrilmiş ve elektrikli araç kullanımına bağlı olarak ortaya çıkan mesafe kısıtı, pil dolum süresi gibi etmenleri dikkate alarak elektrikli araçların en kısa mesafe, en az maliyet, en az enerji tüketimi gibi amaçlar bağlamında eniyilenmiş rotalarda yolculuk etmesini hedeflemektedir. Bu çalışmada, insan veya yük taşımacılığında elektrikli araçların yaygınlaşmasındaki zorluklar göz önünde bulundurularak, elektrikli araçların enerji tüketimlerinin gerçekçi biçimde modellendiği, bu bağlamda kısıtlı menzillerinin verimli kullanıldığı rotalar ve söz konusu rotalar üzerinde enküçüklenmiş sayıdaki dolum istasyonları için en uygun yerlerin belirlenmesine odaklanılmıştır. Çalışma kapsamında, durak düğümlerine ek olarak yol ağındaki kavşakların da düğüm olarak ele alındığı ve araç hareket dinamiğinin üç boyutlu yol geometrisi, yolcuların düğüm noktası bazlı iniş ve biniş talepleri, ve önceden tanımlı hız profillerine bağlı olarak gözetilmesiyle enerji tüketiminin gerçekçi biçimde belirlendiği Ara Düğümlü Elektrikli Araç Yer Seçimi ve Rotalama Problemi tanımlanarak, elektrikli araçlar için dolum istasyonu yerlerinin belirlendiği rotaların önerilmesi amaçlanmıştır. Geliştirilen model kapsamında, rotalama ve dolum istasyonu yer seçiminde amaç fonksiyonunun önemine dikkat çekmek için enerji tüketimi, maliyet, rota uzunluğu ve yolculuk süresi olmak üzere farklı amaç fonksiyonları önerilmiştir. Literatürdeki Elektrikli Araç Yer Seçim Rotalama problemlerinde göz ardı edilen araç hareket dinamiği bazlı enerji tüketiminin dikkate alınmasıyla, yol geometrisi, araçların duraklara veya kavşaklara yaklaşırken hızlanma ve yavaşlanma davranışı, yolcu talebi gibi parametrelerin enerji tüketimine, dolayısıyla eniyi rota ve eniyi dolum istasyonu yerine etkisi değerlendirilmiştir. Geliştirilen model, durak/kavşak/bağ sayısı, yolcu talebi, düğüm noktası yükseklik (kot) değerleri gibi özellikler ağ özelinde gözetilecek şekilde (i) sıklıkla kullanılan örnek ağlar; (ii) orta ölçekli gerçek bir ağ; ve (iii) büyük ölçekli gerçek bir ağ örnekleri için irdelenmiştir. Sıklıkla kullanılan örnek ağlar kapsamında Nguyen-Dupuis ve Sioux-Falls ağları mevcut başlangıç-bitiş talepleri ile, Sioux-Falls ağı için bağ eğim değerleriyle ele alınmıştır. Orta ölçekli gerçek ağ olarak İstanbul Teknik Üniversitesi Ayazağa Yerleşkesi yol ağı ele alınarak, söz konusu ağda günde sırasıyla 33 ve 43 çevrim yapan lojman ve öğrenci mekik servislerine odaklanılmıştır. Yeşil yerleşke vizyonuna sahip üniversitede mevcut koşullara uygun olacak şekilde mekik servislerinin elektrikli araçlarla yenilenebilmesi hedefiyle ağda bulunan mekik servis durakları için servis özelinde toplanan yolcu indi-bindi verileri kullanılarak, bağ eğimleri ile yerleşke içi trafik koşullarına göre hız profilleri belirlenmiştir. Büyük ölçekli gerçek ağ örneği olarak, ulaşımın faytonlar veya bisikletlerle sağlandığı Marmara Denizi'nde bulunan Büyükada belirlenerek, önerilen modelin büyük bir ağdaki başarım değerlendirmesini yapmanın yanında, ada içi ulaştırmasına sürdürülebilir ve çevre dostu bir öneride bulunmak amaçlanmıştır. Adalılar için günlük hayatı zorlaştırabilen Büyükada'nın engebeli arazisinin geri kazanımlı frenleme, dolayısıyla enerji tüketimi üzerine etkisi ayrıca değerlendirilmiştir. Bağ özelinde elde edilen kesin çözümler topolojik özellikler, düğüm yolcu talepleri, bağ eğimleri gibi ağ özellikleri, enerji tüketimi, araç, enerji ve dolum istasyonu maliyetlerini içeren toplam maliyet, rota uzunluğu ve yolculuk süresi gibi birçok açıdan değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, farklı enküçükleme amaç fonksiyonlarına göre farklı rotalama ve dolum istasyonu yerleşimi sonuçları elde edilmesiyle, ele alınan örnek özelliklerine özgü uygun amaca odaklanmanın önemi vurgulanmıştır. Bağ eğim değerlerinin dikkate alınmadığı, dolayısıyla enerji tüketiminin katedilen mesafeye bağlı olduğu ve sonuç olarak tek bir enküçüklenmiş rota ve dolum istasyonu yerleşimi elde edilen Nguyen-Dupuis ağı dışındaki tüm örneklerde, enerji tüketimi ve toplam maliyeti enküçükleyen rota ile rota mesafesini ve yolculuk süresini enküçükleyen rota olmak üzere iki farklı orta ve dolum istasyonu yerleşim planı çözümü elde edilmiştir. Bu kapsamda önerilen söz konusu iki rota karşılaştırıldığında, enerji tüketiminin %24, toplam maliyetin %5, toplam rota mesafesinin %26 ve ağda geçirilen toplam sürenin %10 artabileceği ortaya konmuştur. Böylece enerji tüketimi ve rota mesafesi arasında enerji tüketiminin küçüklenirken, katedilen mesafenin arttığı, dolayısıyla dolum istasyonu sayısı, söz konusu istasyonların yerleşimi ve söz konusu istasyonlardaki dolum miktarının değişiklik gösterdiği bir ödünleşim olduğuna dikkat çekilmiştir. Tüketilen ve geri kazanılan enerjinin yükseklik (kot) değişimi, bir diğer deyişle bağ eğimleriyle doğrudan ilgili olduğu eklenik net enerji tüketimi çizelgeleriyle sunulurken, dolum istasyonu yerlerinin yükseklik (kot) değerindeki ve buna bağlı enerji tüketimindeki ani artıştan etkilendiği ortaya konmuştur. Elde edilen sonuçlar ışığında; azalan eğime sahip her bağda enerjinin geri kazanılmadığının, enerjinin geri kazanılabildiği bağlarda ise geri kazanım büyüklüğünün frenleme verimiyle sınırlandığının altı çizilmiştir. Enerji tüketimi ve geri kazanımı eniyilenmiş rotalar özelinde incelendiğinde, enerji tüketiminin enküçüklendiği rotaların her zaman için enerji kazanımının en yüksek olduğu rotalar olmadığı, kimi örneklerde yüksek tepelerde yolculuk etmekten kaçınmayarak enerji kazanımının arttığı, buna bağlı olarak rota mesafesinin de kısaldığı, ancak enerji tüketiminin arttığı görülmüştür. Araç ağırlığının araç hareket dinamiğine, bunun ardılı olarak enerji tüketimine etkisi göz önünde bulundurularak yolcuların inme ve binme taleplerine bağlı araç içi yolcu sayısının bağlardaki enerji tüketimine etkisinin ortaya konması amacıyla, orta ve büyük ölçekli örnek ağlarda yolcu taleplerinin dikkate alındığı ve göz ardı edildiği senaryolar için çözümler elde edilmiştir. Sonuçlar, net yolcu taleplerinin göz ardı edilmesiyle toplam ve bağ bazındaki enerji tüketim değerlerinin sırasıyla %10 ve %34 daha az hesaplandığını göstermiştir. Durak noktaları gibi yalnızca uğranması zorunlu düğümlerin ele alındığı geleneksel araç rotalama problemlerinden farklı olarak, kavşak noktalarının da yol ağı kapsamında ele alınmasının toplam geçirilen süre, ağ tutarlılığı ve ağ grafiğinin merkezilik gibi topolojik özelliklerine etkisi incelenmiştir. Yoldaki kavşakların, dolayısıyla kavşak yaklaşımlarındaki hız azaltımının göz ardı edilmesiyle ağda geçirilen sürenin %10 daha az hesaplandığı ortaya konmuştur. Bununla birlikte kavşaklar göz ardı edilerek düğümler arası bağlantının basitleştirilmesiyle, gerçek ağ için uygun olmayan rota seçeneklerinin eniyilenmiş rota çözümü kapsamında sunulduğu görülmüştür. Ağdaki düğümleri nitelendirmek ve nicelendirmek adına özvektör merkeziliği değerleri karşılaştırıldığında, ağ grafiğindeki düğüm noktalarının özvektör merkezilik bağlamında azımsandığı veya çoğumsandığı, sonuç olarak ağın topolojik yapısının farklı ele alındığı orta konmuştur. Araç rotalama problemleri kapsamında kavşak düğümlerinin de modellenmesi, trafik tıkanıklığını irdelemek ve trafik akımını akıllı denetim sistemleri ile yönetebilmek adına bir alan açmıştır. İlerleyen çalışmalarda Dinamik Rotalama Problemi'ne trafik ışık denetimli veya denetimsiz kavşaklar için trafik durumundaki değişim bağlamında odaklanılması öngörülmektedir. Ayrıca, hesaplama yükünün azaltılması amacıyla kesin çözüme ek olarak sezgisel yöntem ile çözüm geliştirilmesi de ilerleyen çalışma hedeflerindendir.