Comparative Performance Analysis of Variable Speed Limit Systems Control Methods Using Micro-Simulation: A Case Study on D100 Freeway, İstanbul


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Mohd Sadat

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Hilmi Berk Çelikoğlu

Özet:

Otoyollarda artan trafik, altyapıda herhangi bir değişiklik yapmadan, yeni yollar veya ek şeritler yapmak zorunda kalmadan kapasiteyi verimli bir şekilde yönetebilen trafik kontrol sistemleri için bir talep yaratmıştır. Otoyol katılım denetimleri, güzergah yönlendirme ve değişken hız kısıtlamaları gibi akıllı ulaştırma sistemleri yöntemleri, otoyollarda tıkanıklığın azaltılmasında yardımcı olabilir. Otoyol katılım denetimi ve güzergah yönlendirmesi sistemleri kısıtlı uygulama alanına sahipken, değişken hız kısıt sistemlerinin uygulama alanı daha geniştir. Değişken hız kısıt sistemleri, akım kritik yoğunluk veya kritik akım değerine ulaşmadan önce hız kısıtı getirerek tıkanıklığın yerini değiştirebilir. İşgal temel alınarak oluşturulan sabit denetim yaklaşımı I-4 Orlando, Florida'da uygulanmış, akım temel alınarak oluşturulan sabit denetim yaklaşımı ise M-25, İngiltere'de uygulanmıştır. Bununla birlikte birçok çalışmada, farklı denetim stratejileriyle daha iyi sonuçlar alınabileceği ortaya konulmasına rağmen, bahsi geçen denetim stratejileri sahada uygulanamamışlardır. Yukarıda bahsi geçen ve uygulanan, işgal ve hızı temel alan denetim yaklaşımlarının her ikisinde de basit ve kolay algoritmalar kullanılmıştır. Bu çalışma, iki farklı değişken hız kısıt denetim yönteminin biribirleriyle karşılaştırılmasını ele almaktadır. İlk yöntemde denetim yöntemi hız, işgal ve hacmi temel alırken ikinci yöntem değişken hız kısıtının belirlenmesinde işgal temelli geri beslemeli denetim sistemi uygulamaktadır. Çalışma alanı olarak seçilen D100 Otoyolu, günün sadece zirve saatlerinde değil birçok zaman dilimi içerisinde tıkanıklığa maruz kalmaktadır. D100 otoyolu üzerinde bulunan otoyol katılım bölgelerindeki yoğun trafik, çalışma alanının seçiminde cezbedici bir unsur olarak göz önünde bulundurulmuştur. Bununla birlikte çalışma bölgesi içerisinde herhangi bir değişken hız kısıt sistemi uygulaması yoktur. Tez kapsamında birinci bölümde tezin amacından ve tezin katkılarından bahsedilmiştir. İkinci bölümde trafik akımının temel ve türetilmiş değişkenleri tanımlanmış, birbirleriyle olan ilişkileri irdelenmiştir. Trafik verisi toplamada noktasal ölçümlerden, kesimlerde ve kesitlerde yapılan ölçümlerden bahsedilmiş, akıllı ulaşım sistemlerinin geniş bölgelere yayılan ölçüm yöntemlerinden bahsedilmiştir. Ek olarak otoyollarda trafik akımının belirteci olan hizmet düzeyi kavramı tanımlanmış, trafik akım modelleri detaylandırılmıştır. Yine ikinci bölüm içerisinde otoyol denetim stratejileri tanımlanmıştır. Üçüncü bölümde değişken hız kısıt yöntemlerinden ve bu yöntemlerin oluşmasına katkı sağlayan araştırmalara değinilmiştir. Dördüncü bölümde hacim, işgal ve ortalama hızı temel alarak oluşturulan denetim algoritması detaylı bir şekilde anlatılmış, ince- boyut benzetim yazılımında kısıt olacak veriler tanıtılmıştır. Buna ek olarak ikinci denetim algoritması olan, geri beslemeli- işgal temelli ana akım trafik denetim algoritmasına ilişkin bilgiler verilmiştir. Beşinci bölümde çalışma alanını içine alan D100 otoyoluna ait tanımlayıcı bilgiler verilmiştir. Bununla birlikte çalışma alanı detaylıca tanımlanmış, ince- boyut benzetim yazılımına girdi olacak verilere ait tanımlayıcı istatistikler ile hız ve akım profilleri sunulmuştur. Altıncı bölümde ince-boyut benzetim yazılımı olarak kullanılan VISSIM' e ait tanımlayıcı bilgiler ile VISSIM 'in taşıt izleme modeli olarak kullandığı Wiedemann 74 ve Wiedemann 99 tanıtılmış, bu çalışmada kullanılan Wiedemann 99 detaylandırılmıştır. Bununla birlikte VISSIM ile denetim algoritmalarının bütünleşmesini sağlayan Bileşen Nesne Modeli (COM) tanıtılmış ve örnek bir kod yapısı sunulmuştur. Bileşen Nesne Modelinin VISSIM ile bütünleşmesi MATLAB yazılımı vasıtasıyla olmaktadır. Benzetimin kalibrasyonunda kullanılan parametreler tanımlanmış ve kalibrasyon için yapılan denemeler sunulmuştur. Gözlenen veriler ile benzetim sonucu elde edilen verilerin geçerliliğin sınanmasında GEH istatistiklerinden yararlanılmıştır. 3 farklı senaryodan faydalanılarak oluşturan benzetimlerde toplam yolculuk süresindeki azalmalar ve karbon monoksit miktarındaki azalmaların değerlendirilmesi de yine altıncı bölüm içerisinde yapılmıştır. Yedinci bölümde çalışmaya ait sonuçlar ve gelecekteki çalışmalarda yol gösterebilecek önerilerde bulunulmuştur. Sonuç olarak geri beslemeli işgal temelli denetim algoritması kullanılarak oluşturulan değişken hız kısıt sisteminin akım-işgal ve ortalama hız temelli denetim algoritması kullanılarak oluşturulan değişken hız kısıt sisteminden toplam yolculuk süresi, karbon monoksit emisyonu açısından daha iyi sonuçlar verdiği belirlenmiştir.