Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Farid Javanshour
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Hilmi Berk Çelikoğlu
Özet:
Önümüzdeki çalışmada ortalama taşıt başına gecikme seç timiz örnek
kavşakların çalışma durumunu yansıtmak için kullanılmaktadır. Gecikme
sürücünün arzu ettiği ve gerçekte yaşadığı yolculuk zamanların
arasındaki fark olarak tanımlanır. Bu çalışmanın yapılmasında
İstanbul'daki Pendik mahallesinde olan iki dört kollu ışıklı kavşak
örnek olarak alınmıştır. Biran önce 7:00-10:00, 12:00-14:00 ve
16:30-19:30 Saatlar arasında kamera ile çekim yapılmıştır. Sonra kamera
görüntüleri bilgisayar ortamına aktarılıp ve bunlar üzerinden türel
ayrımı yaparak 15'r dakikalık zaman dilimleri halinde her yöne giden
trafik hacimleri belirlenmiştir. Bu bilgiler ışığında her kol da ve her
akım için en fazla taşıt bulunan saat zirve saat olarak tanımlanmıştır.
Sonra, zirve saat faktörü (ZSF) zirve saat hacmin akım değerine bölerek
her kol için elde edilmişte.
Zirve saat faktörün kullanarak her kol için düzeltilmiş hacim
hesaplanmıştır. Sonunda bu akım değerleri VISSIM'e aktarılıp ve
oluşturdumuz benzetim model bu verilere göre kalibre edilmiştir.
Kalibrasiyon süreci modelin gerçeke yakın çalışmasın sağlar ve sonuçta
elde edilmiş sonuçlara daha fazla güvenile bilir. Bu çalışmada
kalibrasiyon araç sayısına göre tüm kollarda yapılıp ve benzetim modelin
gerçeğe ne kadar yaklaştığı GEH değeri ile ölçülmektedir.
Benzetim kalibrasiyonu yapıldıktan sonra elde edilen akım değerleri
kayıt edilip ve bu çalışmanın tüm yöntemlerinde akım değeri olarak
kullanılmaktadır.
VISSIM'de elde edilen veriler ışığında Amerikan (HCM) ve Avusturalya
(Akçelik) yöntemlerin kullanarak seçtimiz kavşakların performansı
belirlrnmektedir. Aslında genel Avustralya ve HCM yöntemleri VISSIM'in
dinamik yöntem ile karşılaştırılmıştır. Sonunda bu yöntemlerden elde
edilen sonuçlar birbiri ile karşılaştırılmış ve olası nedenler
tartışılmıştır.