An integrated decision-making framework for analyzing environmental sustainability of road transport: Case of a school bus fleet serving to a complex urban area


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: SERCAN AKTİ

Danışman: Hilmi Berk Çelikoğlu

Özet:

Taşıt kullanımındaki sürekli artış ile birlikte karayolu ulaşımı, diğer ulaşım sistemleri arasında önemli bir konuma gelmiştir. Gelişen karayolu ağının bir sonucu olarak küresel ısınma, doğal arazinin bozulması, enerji tüketimi ve toprağın asitlenmesi gibi olumsuz çevresel etkiler ortaya çıkmaktadır. Bunun yanında karayolu ağları; biyolojik çeşitlilik kaybı, mevcut doğal yaşam alanlarına erişimin engellenmesi ve yaşam alanlarının parçalanması gibi önemli sorunlara da neden olmaktadır. Karayolu ulaşımı tüm dünyada günlük olarak milyonlarca hayatı etkilediğinden bu sistemlerle ilgili karar verme aşamasında ihtiyaçlara en uygun seçeneğin belirlenmesi oldukça önemli bir rol oynamaktadır. Günümüzde taşıt üreticileri, hem farklı özelliklerde taşıt üretmeye hem de değişen kullanıcı taleplerine göre mevcut tasarımları iyileştirmeye çalışmaktadır. Bu amaca hizmet etmek üzere çok sayıda marka ve model seçeneği sunulmaktadır. Bu seçenekler kendi aralarında boyut ve renk gibi fiziksel donanım özellikleri ile performans ve yakıt tipi gibi mekanik özellikler açısından farklılık göstermektedir. Hedeflenen kullanım için en uygun taşıtı seçmek, çevresel kaygıları olan alıcılar için zorlu bir görev haline gelmektedir. Karar verme, önceden belirlenmiş bir amaca yönelik olarak çeşitli seçenekler arasından bir veya birden fazla seçeneğin belirlenme süreci olarak tanımlanabilmektedir. Karar verme sürecinde ise mevcut kaynakların kullanılarak olası seçeneklerin değerlendirilmesi ile mantıklı bir seçim yapılması hedeflenmektedir. İyi planlanmış bir karar verme süreci, değerlendirme ölçütleri arasındaki ilişkiyi anlamayı ve karar vericiler için en uygun yaklaşımı kullanarak nihai karar vermeyi mümkün kılmaktadır. Sınırlı kaynakları en etkin şekilde kullanarak doğru kararı vermek büyük önem taşımaktadır. Ülke ekonomisinde önemli bir yere sahip olan ulaştırma yatırımları çok pahalı olduğundan ve genellikle geri dönüştürülmeleri mümkün olmadığından, bu yatırımlar için karar verme süreci dikkatle gerçekleştirilmelidir. Ekonomik etkenlere ek olarak bu yatırımların çevresel yönleri de karar verme sürecine dahil edilmelidir. Çok Ölçütlü Karar Verme (ÇÖKV) çözümlemesi, ele alınan karar verme problemine yönelik olarak belirlenen ölçütlerin bir arada değerlendirilerek seçeneklere değer atanması ve bu seçeneklere ait tercih edilme sırasının belirlenmesi sürecini ifade etmektedir. ÇÖKV çözümlemesi ile karar vericinin amacına yönelik olarak birden fazla seçenek arasından en uygun bir veya birden fazla seçeneğin tercih edilmesi mümkündür. Yıllar içerisinde geliştirilen farklı modeller ile hem nicel hem de nitel ölçütlerin karşılaştırılmasına olanak sağlayan ÇÖKV çözümlemesi, eğitim, sağlık, işletme ve mühendislik gibi birçok farklı sektörde karar verme sürecinde yaygın olarak tercih edilmektedir. ÇÖKV çözümlemesinin bu kadar yaygın olarak tercih edilmesindeki en önemli etken, kolay uygulanabilir yöntemlerden oluşan güçlü bir mantık yapısına sahip olmasıdır. ÇÖKV yöntemleri, birçok gerçek dünya probleminin çözümünde önemli bir rol oynamasına rağmen bu yöntemlerden elde edilen sonuçlar her zaman nihai sonuç olarak değerlendirilmeyebilir. Değerlendirme ölçütlerinin ağırlıklarının hesaplanması bireysel kararlara ve uzmanların kişisel görüşlerine bağlı olduğundan, çözümün doğruluğu özellikle nitel ölçütlerin değerlendirilmesinde önemli ölçüde farklılık gösterebilmektedir. Bu olumsuz durumu ortadan kaldırmak için Analitik Hiyerarşi Süreci (Analytic Hierarchy Process-AHP) yönteminde bireysel tercihlerin tutarlılık oranını hesaplayan ve bu oranı bir sabit ile karşılaştıran tutarlılık çözümlemesi uygulanmaktadır. Farklı ÇÖKV yöntemlerini kullanarak ve bu yöntemlerle elde edilen sonuçları karşılaştırarak karar verme problemleri için daha doğru ve sağlam çözümler elde etmek mümkündür. Bu tez kapsamında, karmaşık bir kentsel alana hizmet veren bir okul otobüsü filosu için çevresel açıdan sürdürülebilir bir ulaşım sisteminin gereklilikleri göz önünde bulundurularak, en uygun taşıtın belirlenmesi problemi analiz edilmiştir. Servis filosunun yenilenmesi probleminin çözümünde kullanılacak değerlendirme ölçütleri, taşıt seçimi üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi ve taşıt kullanıcılarının görüşlerinin alınması sonucunda farklı ana başlıklar altında belirlenmiştir. Değerlendirme ölçütleri kapsamlarına göre: i) ekonomik; ii) performans; iii) fiziksel; iv) çevresel; ve, v) güvenlik ölçütleri olmak üzere beş ana başlıkta sınıflandırılmıştır. Bu beş ana başlık altında toplam yirmi dört alt ölçüt listelenmiştir. Değerlendirme ölçütlerine ek olarak seçilen ölçütlere göre karşılaştırılacak ve sıralanacak taşıt seçenekleri de sunulmaktadır. Taşıt seçenekleri; içten yanmalı motorlu taşıtlar (ICEV'ler), hibrit elektrikli taşıtlar (HEV'ler) ve elektrikli taşıtlar (EV'ler) olmak üzere üç taşıt sınıfına ait toplam on iki farklı tip otobüsten oluşmaktadır. Göz önünde bulundurulan sorunu çözmek üzere Analitik Hiyerarşi Süreci (Analytic Hierarchy Process-AHP), Ideal Çözüme Benzerliğe Göre Tercihlerin Sıralanması Teknniği (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution-TOPSIS), Karar Verme Deneme ve Değerlendirme Laboratuvarı (Decision Making Trial and Evaluation Laboratory-DEMATEL) ve Oran Çözümlemesi ile Çok Amaçlı En İyileme ve Tam Çarpımsal Durum (Multi-Objective Optimization by Ratio Analysis plus Full Multiplicative Form-MULTIMOORA) yöntemlerinden oluşan bütünleşik bir ÇÖKV çerçevesi önerilmektedir. Karar verme sürecinde, önerilen modellerin tamamında ortak olan aşamalar şu şekilde sıralanabilmektedir: i) karar verme probleminin tanımlanması; ii) probleme ait modelin oluşturulması; iii) ölçüt ağırlıklarının belirlenmesi amacıyla ikili karşılaştırma matrislerinin oluşturulması; iv) seçeneklerin değerlendirme aşamasında doğrudan kullanılabilmesi amacıyla normalizasyon işleminin gerçekleştirilmesi; v) önerilen modeller ile çözüme ulaşılması; vi) elde edilen sonuçların karşılaştırılması; ve, vii) nihai kararın belirlenmesi. AHP yönteminde, uzmanlardan, değerlendirme ölçütlerini Saaty (1994) tarafından geliştirilen 1-9 ölçeğini kullanarak karşılaştırmaları istenmiştir. Bu yöntemde, ölçüt ağırlıkları uzmanların kişisel görüşlerine göre hesaplanmaktadır. AHP yöntemi tutarlılık çözümlemesi ile kullanıcılara, ölçütlere ait ikili karşılaştırmalardan tutarsız olanların değerlendirmeden çıkarılması imkanını tanımaktadır. Hesaplanan ölçüt ağırlıkları dikkate alınarak taşıt seçeneklerinin tercih edilebilirlik sıralamasını belirlemek amacıyla TOPSIS yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemde, nicel ölçütlerin gerçek değerleri kullanılırken nitel ölçütler için ise farklı ölçekler kullanılmaktadır. Örneğin; en kötü ölçütün 1 en iyi ölçütün 3 ile temsil edildiği 1-3 karşılaştırma ölçeği veya "Hayır" ve "Evet" anlamına gelen 0-1 karşılaştırma ölçeği kullanılabilmektedir. AHP yönteminde olduğu gibi ikili karşılaştırmaya dayanan DEMATEL yöntemi, kullanıcıların ölçüt ağırlıklarını hesaplamasına izin vermektedir. Karşılaştırma ölçeği olarak bu yöntemde 0-4 ölçeği kullanılmaktadır. Mevcut yöntem ayrıca, Etki-İlişki Haritası yoluyla değerlendirme ölçütleri arasındaki ilişkinin grafiksel olarak gösterilmesine de olanak tanımaktadır. Oran Sistemi (The Ratio System), Referans Noktası Yaklaşımı (The Reference Point Approach) ve Tam Çarpımsal Durum (The Full Multiplicative Form) olmak üzere üç farklı yaklaşımdan oluşan MULTIMOORA yöntemi, hesaplanan ölçüt ağırlıklarını kullanarak seçeneklere ait tercih edilebilirlik sıralamasının belirlenmesi amacıyla kullanılmaktadır. Önerilen bütünleşik çerçeve ile seçeneklerin tercih edilebilirlik sıralaması belirlendikten sonra duyarlılık çözümlemesi uygulanmıştır. Duyarlılık çözümlemesi ile AHP ve DEMATEL yöntemleri kullanılarak hesaplanan değerlendirme ölçütlerine ait ağırlık değerlerinin değişiminin, seçeneklerin tercih edilebilirlik sıralaması üzerindeki etkilerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Tez kapsamında önerilen ve AHP-TOPSIS ve DEMATEL-MULTIMOORA yaklaşım çiftlerinden oluşan bütünleşik karar verme çerçevesinin, dikkate alınan karar verme probleminin amacına uygun olduğu ve belirlenen taşıt seçeneklerinin sıralanması açısından tutarlı sonuçlar verdiği belirlenmiştir. Önerilen bütünleşik çözüm çerçevesi ile elde edilen çözüm tabloları, İstanbul Ulaşım Ana Planı'nda ve İstanbul için önerilen tamamlanmış veya inşaatı devam eden orta ve uzun vadeli projelerde belirlenen sürdürülebilirlik hedefleri ile tutarlı sonuçlar vermektedir.