Gemi Dizel Motoru Verim Ölçme Sistemi Geliştirilmesi


Çiçek İ. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2014 - 2021

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Aralık 2014
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2021

Proje Özeti

Gemi ana makinesi olarak çok uzun yıllardır dizel motorları kullanılmaktadır. Diğer motor tiplerine göre daha verimli olması ile gemi elektrik üretim tesislerinde de dizel motorlardan faydalanılmaktadır. Dizel motorlarında verim ve performans konusu birçok parametrelerin birlikte değerlendirilmesi ile ve bu değerlerin makinenin ilk üretildiği ve uygulandığı zamana ait temel teşkil eden fabrika veya seyir testleri verileri ile karşılaştırılması ile mümkündür. Gemilerin büyük tonajlarda oluşu ve uzun mesafelerde taşıma yapmalarından dolayı bu makinelerdeki verim değişikliği yakıt harcamını büyük oranlarda etkilemekte ve gemi işletme maliyetlerini aşırı seviyelerde yükseltebilmektedir. Denizcilik sektöründe verimlilik konusundaki ilgi, rekabetin her geçen gün artması ile, son yıllarda daha fazla artmıştır.

Proje çalışmasında, gemi dizel motorlarının verim ölçme sistemleri konusunda kabiliyet artırımı ile sektörümüzdeki taleplere verim ölçme kapsamındaki çalışmalara mühendislik desteği verebilecek seviyeye gelebilecek bir çalışma hedeflenmiştir. Bu projede uygulama olarak mevcut gemilerde sıkça kullanılan bir dizel motor tipi seçilmiş, bu dizel motora ait matematik modelleme ve LabVIEW programlaması yapılarak veri gurupları ile çalışma yapılmıştır. Verim değişimine etki eden faktörler bulunmuş, simülasyon ortamında değişik parametreler ile incelenmiştir. Simülasyon ortamındaki veriler ile deney verileri karşılaştırılarak etki parametrelerinin oranları hakkında sonuçlar elde edilmiştir. Bulunan sonuçlar gemi makineleri işletme mühendislerinin eğitimlerde kullanılabilecek özellikte oluşturulmuştur.

Proje çalışmasının bir alt araştırması olarak düşük sülfürlü dizel yakıt kullanılması ile sektörde karşılaşılan silindir gömleklerinde belirlenemeyen aşınmalar araştırılmış ve gerçek gemi verileri incelenerek silindir gömleği aşınmasını engellemek için metodolojiler önerilmiştir.

Bu çalışma İTÜ BAP Birimi’nin proje desteği ile gerçekleştirilmiş ve tamamlanmıştır.