Yıldız R. A. (Yürütücü), Öztekin V.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2026
Bu araştırma önerisi kapsamında 5754 Al alaşımının deformasyon ve
sünek hasarı Gurson-Tvergaard-Needleman (GTN) hasar modeli kullanılarak simüle
edilecektir. Özellikle yüksek korozyon dayanımı nedeniyle deniz üstü
platformalar ve savunma sanayinde yaygın olarak kullanılan 5754 Al alaşımı,
nispeten yüksek mukavemeti ile diğer alüminyum alaşımları arasında öne
çıkmaktadır. Bu çalışma kapsamında sac formundaki 5754 Al alaşımı
incelenecektir. Literatürdeki diğer çalışmalardan farklı olarak, bu çalışmada
GTN hasar modeli parametreleri deneysel olarak elde edilecektir. Çalışma
kapsamında, tek eksenli çekme testleri, mikyoyapı analizleri, Taramalı elektron
mikroskobu (SEM) incelemeleri ve Arşimed prensibi ile elde edilecek yoğunluk
ölçümleri ile hasar modeli parametreleri deneysel olarak elde edilecektir. SEM
analizleri, birincil ve ikincil gamzelerin hasar ile ilişkisini ortaya çıkarmak
için de kullanılacaktır. Ayrıca, birim şekil değişimi ile boşluk oluşumu
arasındaki deneysel ilişki de ortaya konulacaktır. Yoğunluk ölçümleri ile kritik
ve nihai boşluk hacim oranları, boşluk çekirdeklenmesinin neden olduğu boşluk
hacim oranı dağılımını ve bunların standart sapması belirlenecektir. Sonuçların
incelenmesi ile, boşluk hacmi oranının artan gerilme ile birlikte hangi
davranışı göstereceği incelenecektir. Deneysel olarak toplam altı farklı GTN
parametresi belirlenecektir. GTN hasar modeli parametrelerini doğrulamak için
GTN hasar modeline dayalı sonlu elemanlar yöntemi tabanlı simülasyonları
gerçekleştirilecektir. Hidrostatik gerilme ve asal gerilmelerin boşluk oluşumu
üzerindeki etkisi sonlu elemanlar analizleri ile ortaya konulacaktır.
Böylelikle, statik çekme gerilmesi altındaki 5754 Al alaşımı parçaların hasar
davranışı öngörülebilir ve sayısal olarak tahmin edilebilir hale gelecektir.