5.Uluslararası Yeraltı Kazıları Sempozyumu, İstanbul, Turkey, 05 June 2023, pp.613-620
This study discusses a particle velocity model to
evaluate blast induced damage during underground face blasting operations. A
blast pattern applied in underground copper mine was considered for the
research. Blastholes were charged based on three different scenarios. In the
first scenario, the roof and wall holes were charged using 4 emulsion cartridge
explosives. In the second and third scenarios, roof and wall holes were charged
using
24 millimeters and 19 millimeters contour explosives. Simulation was performed
using a special software based on Holmberg-Persson approach. Application of
contour explosives provided a reduction in particle velocity levels near the
wall holes. Damage probability for surrounding rock was reduced. Application of
19 millimeters contour explosives reduced the particle velocity values down to
500-1300 millimeter per second near the charged holes. Use of contour
explosives decreased the linear charge density down to 0.50-0.30 kilogram per meters.
Bu çalışmada yeraltı galeri patlatmalarında galeri
çevresinde oluşabilecek hasarı değerlendirmek amacıyla parçacık hızına dayanan
bir model tartışılmaktadır. Bu amaçla yeraltı bakır madeninde uygulanan örnek
bir tasarım ele alınmıştır. Delikler üç farklı senaryo hedeflenerek doldurulmuştur.
Birinci senaryoda tavan ve çevre deliklerine 4 adet emülsiyon kartuş patlayıcı
yerleştirilmiştir. İkinci ve üçüncü senaryoda ise tavan ve yan deliklere 24
milimetre ve 19 milimetre kartuş patlayıcılar yerleştirilmiştir. Modelleme özel
bir yazılım kullanılarak Holmberg-Persson yaklaşımına göre
gerçekleştirilmiştir. Kontur patlayıcıların kullanımı ile birlikte çevre
deliklerinin civarında oluşan yer sarsıntısı seviyeleri azalmış, dolayısıyla
yan kayaçta gerçekleşmesi muhtemel hasar olasılığı azaltılmıştır. Özellikle 19
mm çaplı kontur patlayıcıların kullanılmasıyla delik çevresinde oluşan parçacık
hızı seviyeleri 500-1300 milimetre/saniye civarına düşürülmüştür. Kontur
patlayıcıların kullanılması doğrusal şarj yoğunluğunu 0,50-0,30 kilogram/metre
seviyesine indirmektedir.