Son Yıllarda Beyin Göçünün Türk Yüksek Öğretimi Üzerindeki Etkileri


Creative Commons License

Cansız A.

TMMOB Elektrik-Elektronik Bilgisayar Mühendislikleri Eğitimi 3. Ulusal Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 16 - 18 Kasım 2006, cilt.1, no.1, ss.7-10

  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.7-10

Özet

Cumhuriyetin kuruluşundan beri yüksek lisans eğitimi için değişik kanun ve yönetmeliklerle Türkiye’nin ihtiyaçları doğrultusunda yurt dışına değişik sayıda öğrenci gönderilmiştir. Gönderilen öğrencilerin öğrenimlerini tamamladıktan sonra yurda geri dönmeyerek ülke kaynaklarının boşa harcanmasına sebep oluşturması bu konuda strateji geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymuştur. Beyin göçünü önlemek için yüklü tazminatlara rağmen yine de geri dönmeyen burslu öğrencilerin olması bu konuda hala etkili politikaların olmadığını göstermektedir. Bu makalede, beyin göçünün tanımı, gelişimi, ana sebepleri, nitelikli insan hareketliliği, ülkeler üzerindeki etkileri, alınan önlemler ve geleceğe yönelik stratejiler tartışılacaktır. Burslu öğrencilerin geri dönmelerini sağlamak için onların gönderildikleri kurumlar tarafından karar alma mekanizmasının içine sokulmaları etkin bir politika olarak düşünülebilir. Her kurumda bir birim kurularak hem bursluların geri gelmesinin sağlanabileceği hem de geri gelmeyenlerin boşluğunun doldurulması açısından Türkiye'de öğretim gören yabancılara olanaklar sağlanarak bu açığın kapatılabileceği tartışılmıştır. Bu konu üniversitenin eğitim stratejileri ile ilişkilendirilmiştir.