Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, cilt.10, sa.4, ss.805-825, 2022 (Hakemli Dergi)
Çevresel gürültünün insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkileri nedeniyle kontrol altında tutulması
gerekir. Çevresel gürültü kontrolünde asfalt kaplamaların ses yutma performansı önemli bir
parametredir. Asfalt kaplamalardaki ses yutma performansının arttırılması çevresel gürültü
düzeyini azaltabilmektedir. Bu çalışmada asfalt kaplamalarda ses yutma katsayısının arttırılması
araştırılmıştır. Asfalt kaplama kalınlık değişimi veya asfalt kaplama karışım içeriği değişikliği ile
ses yutma katsayısının artırılabileceği gözlemlenmiştir. Araştırmada, gözenekli asfalt (poroz
asfalt) kaplamaların ses yutma katsayısı ölçüm sonuçları MATLAB programında modellenmiş
ve analiz edilmiştir. Agrega karışım içerinde %0, %25, %50, %75 ve %100 oranlarında bazik
oksijen fırını cürufu agreganın asfalt kaplamada kullanılması araştırılmış ve farklı karışımlara ait
asfalt kaplamaların ses yutma katsayısı MATLAB programında modellenmiştir. Ayrıca, 3 cm,
6,35 cm ve 10 cm kalınlığındaki asfalt kaplamaların ses yutma performansları 1/3 oktav bant
frekanslarına göre incelenmiş ve değişen asfalt kalınlıklarına göre ses yutma katsayısı eğri
uyarlama yöntemi ile MATLAB programında modellenmiştir. Eğri modelleri yardımıyla, değişen
asfalt kalınlık değerine göre ses yutma katsayısı öngörülebilecektir. Asfalt kaplama karışımında
agrega olarak bazik oksijen fırını cürufunun kullanılması, sadece düşük frekans değerlerinde
değil, aynı zamanda yüksek frekans değerlerinde de ses yutma performansını arttırabilmektedir.
Gözenekli asfalt kaplamalardaki kalınlık artışı düşük frekanslardaki ses yutma performansını
iyileştirebilmektedir.
Environmental noise should be kept under control due to its negative effects on human health.
The sound absorption performance of asphalt pavements is an important parameter in
environmental noise control. Increasing the sound absorption performance of asphalt pavements
can reduce the environmental noise level. In this study, increasing the sound absorption
coefficient in asphalt pavements has been investigated. It is observed that the sound absorption
coefficient can be increased by asphalt pavement thickness change or the asphalt pavement
mixture content change. In the research, the sound absorption coefficient measurement results of
porous asphalt pavements were modeled and analyzed in the MATLAB program. The use of 0%,
25%, 50%, 75%, and 100% basic oxygen furnace slag aggregate ratio in the aggregate mixture in
asphalt pavement was investigated, and the sound absorption coefficient of asphalt pavements of
different mixtures was modeled in the MATLAB program. Moreover, sound absorption
performances of 3 cm, 6.35 cm, and 10 cm thick asphalt pavements were examined according to
1/3 octave band frequencies, and the sound absorption coefficient was modeled in MATLAB
program by curve fitting method according to varying asphalt thicknesses. With the help of curve
models, the sound absorption coefficient can be estimated according to the varying asphalt
thickness value. The use of basic oxygen furnace slag as aggregate in the asphalt pavement
mixture can increase the sound absorption performance not only at low frequencies but also at
high frequencies. The increase in thickness of porous asphalt pavements can improve sound
absorption performance at low frequencies.