Porte akademik Uluslararası Hakemli Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi, sa.8, ss.263-275, 2013 (Hakemli Dergi)
Genel anlamıyla ticari müzik pazarında farklı tarzların birleşimiyle ve özellikle “egzotik- leştirme” stratejileri aracılığıyla üretilen “world music” projeleri küresel akımın müzikal gö- rünürlüğünü tarif etmektedir. Küçük ve sanayileşmekte olan ülkeler için yerelin yeniden tanımlanmasına katkıda bulunan world music fenomeni, bir taraftan da tanımlamanın etik niteliği açısından endüstrileşen kültürün kaybolma, değişme kaygısıyla eleştirilmiştir. Türkiye popüler müzik pazarının 2000li yıllardan beri önemli üretimlerinden olan “Roman Oyun Havaları” alt başlığı da bu süreçte, doğaçlama yapısıyla birleşime her koşulda zemin hazırlayan Roman düğün müzikleri repertuarının farklı stillerle bir araya getirilerek üretimini içermektedir.
60lı yıllardan beri kaydedilmeye ve 80lerle beraber popülerleşmeye başlayan Roman Oyun Havaları, bugün Trakya ve/veya Trakyalı bölgesel kültürünün/kimliğinin de ötesinde “eğlen- menin en iyi hallerinden biri” haline gelmiştir. Son dönemin bölgesel kimliğini tamamıyla içine alan söylem, 90lı yılların sonlarından itibaren var olan füzyon müzik projeleri girişim- leriyle ilişkili bir süreçtir. Burada bahsedilen “dönemin hazırlayıcı evresi” ötekileştirme poli- tikalarını ve sosyal tarihi de ilgilendirmekte, kayıt teknolojisi ve pazar stratejilerinin özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısından beri var olan pratikleriyle açığa çıkmaktadır.
2007 yılından beri yerel müzik pazarında İzmir tabanlı olarak kaydedilen ve Tekno-Roman olarak adlandırılan yeni düğün müziği repertuarı ise, world music projelerinin elektronik ses ortamlarını ödünç alarak oluşturulmuştur. Tekno-Roman müzik repertuarı bu bağlamda hem world music kategorisi için üretilip, ulusal piyasada popüler olanlardan hareketle ortaya çık- ması, hem de yeni formasyonları kaydetmesi açısından yaratıcı sürece katkıda bulunmaktadır.