III. Selim Döneminde Geliştirilmiş İki Farklı Nota Yazısı: Abdülbâki Nâsır Dede’nin “Ebced” ve Hamparsum Limonciyan’ın “Khaz” Nota Yazısı


Karamahmutoğlu G.

International Conference on Research in Education and Social Sciences (ICRESS 2020), Konya, Türkiye, 14 - 15 Kasım 2020, ss.168-181

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.168-181
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

III. Selim Dönemi, Klasik Türk Makam Müziği tarihinde, Saray ve çevresindeki beste ve kuram çalışmalarının desteklendiği önemli bir yere sahiptir. Kendisi de müzisyen ve bestekâr olan III. Selim, mevcut eserlerin yazılı olarak kaydedilmesi gerektiğini düşünerek uygun bir nota yazısı geliştirilmesini istemiş ve bu istek sonucu iki nota yazısı geliştirilmiştir: Abdülbâki Nâsır Dede’nin edvârında kullandığı Ebced nota yazısı ile çeşitli çalgı formundaki eserlerin yer aldığı, Hamparsum Limonciyan tarafından III. Selim’e sunulan, altı adet nota defterinde kullanılan ve daha sonra Hamparsum ’un adı ile anılacak olan Ermeni Khaz nota yazısı. Bildirinin konusu, bu iki farklı nota yazısının karşılaştırmalı olarak ele alınıp incelenmesidir.

Anahtar Kelimeler: Nota Yazısı, Nota(lama) Sistemi, Abdülbaki Nasır Dede, Hamparsum Limonciyan, Ebced Notası, Hamparsum Notası, Khaz Notası.