MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, vol.2, no.18, pp.349-358, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
Dünya müziği (world music) kategorisi, küreselleşmenin son dönem tezahürü olan küre- yerel (glocal) pazarın müzik endüstrisinde yarattığı yeni bir başlıktır. Dünya müziği pazarının 1980’lerin sonlarından itibaren gücünün artması hem Türkiye hem de Balkanların ticari müzik pazarında Çingene-Roman müzisyen kimliğinin popülerleşmesini sağlar. Bu gücün artması 1980 sonrasında ortaya çıkan üretim ilişkilerindeki neoliberal değişimle; çeşitlilik, esnekleştirme, merkezsizleştirme gibi gelişmelerin odağında yer aldığı post-fordist dönemin ekonomik koşulla- rıyla ilişkilidir. Artık kültür endüstrisi başlığı güncellenmekte, yaratıcı endüstri olarak karşımıza çıkmakta ve kültürel alanda üretim de kendine yeni soluklar aramaktadır. Çingeneler ve kültür- leri bu anlamda yaratıcı endüstrinin neredeyse hazır ve en ilgi çekici ortamlarından birini oluş- turur. Bu makalede bahsedilen yeni ekonomi politik koşullar Çingene Müziği örneklemi üzerin- den ele alınacaktır. Bu sayede serbest sermaye pazarı iktidarının kültürel açılımları bir taraftan pazarın çeşitliliğini vazgeçilmez kılarken bir taraftan da yeni kapitalist ideolojinin içselleşmesi için kullanılan araçların gücünü tekrar vurgulayacaktır.