Competitive Positioning And Sustainability Of Turkish Construction Companies In The International Market


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: SİNEM MOLAOĞLU

Danışman: Elçin Filiz Taş

Özet:

Günümüz rekabet dünyasında firmalar, sürekli belirsizlik üreten zorlu bir çevre içerisinde var olma savaşı vermektedirler. Bu dinamik çevrede, rekabetçi pozisyon (rekabet üstünlüğü) elde etmek çok güçtür. Böylesi bir rekabet ortamında güçlü kalabilmek için firmalar, değişken dış çevrelerinin yapısı hakkında kapsamlı bir anlayışa sahip olmalı ve stratejilerini bu değişken koşullara göre şekillendirmelidirler. Pazarda rekabet üstünlüğü elde etmek ve bu pozisyonun sürekliliğini sağlayabilmek için firmaların, dış güçleri verimli şekilde kullanabilmeleri ve firma içi güçleri de dış çevre ile ilişkili olarak şekillendirmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada, rekabetçi pozisyon alma ve sürdürebilirlik kavramları yurtdışında iş yapan Türk inşaat şirketleri kapsamında, incelenmiştir. Bu kavramlar; literatürde baskın olarak yer alan, çevresel determinizm ve stratejik seçim süreci perspektiflerinde incelenmiş, ayrıca inşaat sektörü kapsamında da değerlendirilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise yurtdışında iş yapan Türk inşaat şirketleri üzerine bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu amaca yönelik olarak öncelikle, yurtdışı işlerindeki deneyim ve başarılarının değerlendirilmesi ile bazı Türk inşaat şirketleri seçilmiştir. Seçilen şirketler ile yürütülen anket çalışması ile, şirketlerin bilgi ve deneyimine dayanarak, şirketlerin içinde bulundukları çevre ve stratejik seçim süreçleri ile ilgili bir bakış açısı edinilmiştir. Alan çalışmasının sonucu olarak; Türk inşaat şirketlerinin yurtdışı pazarında sahip oldukları avantaj ve dezavantajlara açıklık getirilmiş, Türk inşaat şirketlerinin yurtdışı pazarında rekabet ettikleri çevre koşullarının değişkenliği saptanmış, Türk inşaat şirketlerinin yurtdışı pazarında sahip oldukları stratejik seçim perspektifleri incelenmiş ve bu stratejilerin adaptasyon kriterleri belirlenmiş, Türk inşaat şirketlerinin yurtdışı pazarında rekabetçi pozisyon elde etmek ve elde ettikleri pozisyonu zaman içerisinde sürdürebilmek için çevresel güçler ile stratejik seçim perspektiflerini birleşik olarak kullanıma biçimleri incelenmiştir. Alan çalışmasının sonuçları ve bulguları ışığında, çalışmanın sonunda hipotez önerileri oluşturulmuştur.