Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HANDAN ONG
Danışman: Elçin Filiz Taş
Özet:
1980'li yıllarda Türk ekonomisinin dısa açılması ile beraber, ekonomik ve sosyalyapıda yasanan önemli dönüsümlerin etkisi ile Türk perakende sektörü ölçek,organizasyon ve cografya anlamında büyük degisimler içine girmistir. Artan gelirseviyesi, yüksek kentlesme oranı, çalısan kadın sayısındaki artıs ve dısa açılma ilebirlikte gelen batılı yasam tarzının etkileri tüketicilerin yasam biçimlerinde vealısveris alıskanlıklarında Türk perakende sektörünün gelisimini destekleyici yöndedegisikliklere neden olmustur.1990'lardan itibaren büyük sehirlerdeki alısveris merkezi ve hipermarket yatırımlarıpopüler hale gelmis ve bu yatırımlarla beraber Türk perakende sektörü hızlı birsekilde modernizasyona ugramıstır. Türkiye'nin finansal baskenti olarak anılan venüfus bakımından en büyük sehri olan İstanbul, özellikle gıda perakendeciligindeolmak üzere, degisimin en fazla gözlemlendigi ve yatırımların en fazla yogunlastıgısehir olmustur.Türkiye'de ki en yüksek kisi basına ortalama gelire ve 12 milyonun üzerinde nüfusasahip olan İstanbul hipermarket yatırımları için halen en gözde sehir konumundadır.2010 yılına kadar İstanbul'da faaliyete geçmesi planlanan altı yeni hipermarketyatırımı bulunmaktadır. Pazardaki rakiplerin hızla artması ile birlikte hipermarketyatırımcısı firmalar için dogru lokasyonda bulunmak rekabetin en belirleyici unsuruhaline gelmistir. Bu nedenle gerek yerli gerekse yabancı hipermarket zincirleri yeniyatırımlarını gerçeklestirecekleri yerin seçimi için, kendilerine en fazla kazancıgetirecek cografi alanın belirlenmesi konusunda yogun pazar arastırmaları vefizibilite çalısmaları yapmaktadırlar.Buradan hareketle bu tez çalısmasının konusu, ?İstanbul'da yapılacak yenihipermarket yatırımları için ilçeler bazında en uygun lokasyonun belirlenmesi?olarak belirlenmis ve çalısma ile ilçelerin tasıdıkları perakende potansiyeli ortayaçıkarılarak yapılan yer seçimi çalısmalarına ısık tutması amaçlanmıstır. Çalısmadayöntem olarak bir mekânsal etkilesim modeli olan Lakshmanan ve HansenModeli'nden faydalanılmıstır.Tezin ilk bölümünde çalısmanın amacı, kapsamı, yöntemi ve yararlanılan literatüranlatılmıstır.İkinci bölümde ?perakendeci? ve ?perakendecilik? kavramlarının tanımları yapılmıs,ardından hipermarketlerin karkteristik özelliklerinin, perakende stratejilerinin veperakende sektörü içerisindeki yerlerinin anlasılması için perakende kurulustürlerinin tanımları yapılarak sınıflandırılmıstır. Bundan sonra sırasıyla Amerika,Avrupa ve Türkiye'de ki perakende sektörleri incelenerek Türk gıda perakendeciligisektörünün bu gün içerisinde bulundugu durumun anlasılması amaçlanmıstır.Üçüncü bölümde ilk olarak hipermarketlerin genis kapsamlı olarak tanımı yapılmısve tarihsel gelisim süreci incelenerek farklı ülkelerde yasanan deneyimlere gözatılmıstır. Ardından hipermarketler için yer seçiminin önemi ve yer seçiminde biryöntem olarak ticari etki alanın tanımlanması; ticari etki alanının tanımlanmasınayönelik gelistirilen modeller ve ticari etki alanlarının karakteristikleri açıklanarakanlatılmıstır.Dördüncü bölümde çalısma alanı olan İstanbul'un Türk perakende sektörüiçerisindeki önemi anlatılarak İstanbul'un neden çalısma alanı olarak seçildiginedeginilmistir. Daha sonra seçilen ticari etki alanı tanımlama modeline görehesaplamalar yapılmıs ve elde edilen sonuçlara göre daha fazla harcama potansiyeliyaratan ilçeler hipermarket yatırımı için daha uygun kabul edilerek İstanbul'unilçeleri hipermarket yatırımına uygunluklarına göre sıralanmıstır.Besinci bölümde çalısma sonucu elde edilen veriler yorumlanmıs ve hipermarketlerinİstanbul ve Türk perakende sektöründeki gelecegi ile ilgili degerlendirmelerdebulunularak çalısma tamamlanmıstır.