Kurum Mağazaları Uygulamalarının Ürün, Süreç ve Yönetim Özellikleri Açısından Değerlendirilmesi Bosch Ev Aletleri Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: UTKU GÜNEŞ

Danışman: Elçin Filiz Taş

Özet:

İncelemelere dayalı olarak hazırlanmış olan "Kurum Mağazaları Tasarım Uygulamalarının Ürün, Süreç ve Yönetim Özellikleri Açısından Değerlendirilmesi: Bosch Ev Aletleri Örneği" tez çalışması altı bölümden oluşmaktadır. Tezin konusu, amacı, kapsamı ve yöntemine ilişkin bilgiler tezin giriş bölümü olan birinci bölümde anlatılmıştır. Tezde mimari alandaki kurumsal kimlik ve kurumsal tasarım üzerinde durularak kurumsal tasarımının bir unsuru olan kurum mağazaları tasarım uygulamalarının üretim ve proje yönetimi açısından kendine has özellikleri bünyesinde barındırdığının ve farklı bir uzmanlık alanı olarak değerlendirilmesi gerektiğinin ortaya konulması hedeflenmektedir. Temelde kurumsal kimlik kavramının kendisinin ve sahip olduğu bileşenlerin araştırıldığı tez çalışmasının ikinci bölümünde kurumsal kimlik kavramı, bu kavramın dünyada ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi, kurumsal kimlik oluşumu, kurumsal kimliğin hedefleri ve yapıları incelenmiştir. Kurumsal kimlik, kurumun tüketiciler zihninde yarattığı imajlar topluluğudur. Günümüzde rekabetin ve bilinçlenmenin artması ile kurumsal kimlik oluşturma gayreti artmıştır. Kurumsal kimliğin bileşenleri arasında kuruma özgü nitelikleri görsel olarak tüketicilere aktardığı için kurumsal tasarım ön plana çıkmaktadır. Araştırmanın üçüncü bölümünde; kurumsal kimlik bileşenlerinden kurumsal tasarımın üç ana unsuru olan ürün tasarımı, iletişim tasarımı ve çevre tasarımı incelenerek bu unsurlardan çevre tasarımının bir alt öğesi olan kurum mağazaları tasarım uygulamalarına tez çalışması kapsamında ayrı bir parantez açılmıştır. Kurumsallaşma ile birlikte kurum mağazaları tasarım kimliğinin yaratılmasına ve bunun sürekli yenilemelerle güncel tutulmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Tezin dördüncü bölümünde, üçüncü bölümde detaylı olarak tanımlanan ve incelenen kurum mağazaları tasarım uygulamaları ürün, süreç ve yönetim özellikleri açısından değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmenin altyapısını oluşturmak için öncelikle bireysel üretim özelliklerine sahip ve tek defaya özgü yapı projelerinin üretim ve yönetim süreçleri incelenmiş ardından kurum mağazaları tasarım uygulamaları da bu süreçler açısından incelenerek ürün, süreç ve yönetim özellikleri belirlenmiştir. Bölümün sonunda bireysel üretim özelliklerine sahip ve tek defaya özgü yapı projeleri ile seri üretim özelliklerine sahip ve tekrarlardan oluşan kurum mağazaları tasarım uygulamaları sahip oldukları ürün, süreç ve yönetim özellikleri açısından karşılaştırmalı değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Kurum mağazaları tasarım uygulamaları belli standart özelliklere sahip mimari bileşenler ile birbirine benzer çok sayıda noktada, hızlı, tekrarlı ve geniş bir coğrafyada gerçekleştirilmektedir. Bu özellikleri ile bireysel üretim özelliklerine sahip ve tek defaya özgü yapı projelerinden ayrılmakta ve bünyesinde seri üretim özelliklerini barındırmaktadır. Çalışmanın beşinci bölümünde ise Bosch Ev Aletleri bünyesinde gerçekleştirilen bir örnek analizi ile kurum mağazaları tasarım uygulamalarına ilişkin incelemelerde bulunulmuştur. Bu kapsamda kurumun Pazarlama Yatırımları Bölümü'nden elde edilen kaynaklar, yapılan görüşmeler ve izlenimlerden faydalanılarak öncelikle kurumun tarihine, kurumsal tasarım unsurlarına değinilmiş ve bu unsurlardan kurum mağazaları tasarım uygulamalarına ayrı bir parantez açılmıştır. Ardından üretim ve yönetim süreçleri bir bütün olarak incelenerek tipik bir kurum mağazasının sahip olduğu ve dördüncü bölümde özetlenen ürün, süreç ve yönetim özellikleri açısından değerlendirmelerde bulunulmuştur. Bölümün sonunda Bosch Ev Aletleri kurum mağazaları tasarım uygulamaları temel alınarak kurumun faaliyet gösterdiği sektör ve kurumun Türkiye'deki konumu üzerine değerlendirme yapılmıştır. İncelemeye alınan Bosch Ev Aletleri kurum mağazaları tasarım uygulamalarının tipik bir kurum mağazaları tasarım uygulamalarının sahip olduğu ürün, süreç ve yönetim özelliklerini bünyesinde barındırdığı söylenebilir. Çalışmanın son bölümü olan sonuç ve öneriler bölümünde ise yapılan tüm araştırmalar, analizler ve değerlendirmelerin sonuçlarına değinilmiş ve kurum mağazaları tasarım uygulamalarını geliştirmek adına Türkiye'de ne gibi önlemler ve aksiyonlar alınması gerektiğine yönelik öneriler sunulmuştur. Ayrıca bu konu ile ilgili bu tez çalışmasından faydalanılarak yapılacak gelecek çalışmalar için de tavsiyelerde bulunulmuştur. Kurum mağaza tasarım uygulamaları üretiminde ve proje yönetiminde yapı projeleri yönetimine göre daha özel koşullara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle proje yönetim sistemi belirlenirken dönüşümü sağlanacak mağaza hacmi ve zaman kısıtı göz önünde bulundurulmalıdır.